Odżywki białkowe - na co zwracać uwagę a czego unikać?

Eco&fit 

Odżywki białkowe cieszą się coraz większą popularnością nie tylko wśród osób uprawiających sport, ale również wśród osób odchudzających się lub pragnących uzupełnić niedobory białka w swojej diecie. Przy wyborze kluczową rolę pełni skład oraz rodzaj białka, z którego została wyprodukowana. Na co więc zwrócić uwagę decydując się na zakup odżywki?

Odżywki białkowe - na co zwracać uwagę a czego unikać?

Koncentrat czy izolat?

 

Najpopularniejszym rodzajem białka stosowanym przy produkcji odżywek proteinowych jest białko serwatkowe, które jest łatwo trawione i szybko wchłaniane przez nasz organizm. Obecnie na rynku odżywki z białkiem serwatkowym są dostępne pod postacią koncentratu lub izolatu. Różnica między nimi polega w głównej mierze na zawartości białka w czystej masie produktu- w przypadku koncentratu jest to od 70 do 85%, natomiast w izolacie znajduje się nawet 95% tego składnika. Nie bez znaczenia jest również fakt, że białko z izolatu jest szybciej przyswajalne a także stanowi doskonałe źródło aminokwasów, wspomaga odchudzanie a także regenerację organizmu.

 

Czytaj skład

 

W przypadku odżywek, tak jak w przypadku innych produktów żywnościowych, lista składników powinna być jak najkrótsza. Producenci będą stosowali różne sztuczki aby uatrakcyjnić skład danego produktu dlatego, jeśli którykolwiek ze składników na opakowaniu jest ci nieznany lub wzbudza twoje wątpliwości- odstaw taką odżywkę na półkę i sięgnij po bezpieczniejszy produkt. Nie warto ryzykować i spożywać wątpliwej jakości białko.

 

 

Substancje niepożądane

 

Odżywki białkowe są w głównej mierze skierowane do osób aktywnych, sportowców oraz osób odchudzających się, dlatego też skład produktu powinien być jak najbardziej bezpieczny i naturalny, pozbawionych chemii oraz sztucznych dodatków. A jak to wygląda w praktyce? Czego należy bezwzględnie unikać podczas wyboru odżywki?

 

  • Aspartam / E951- Popularny składnik produktów light, którego długotrwałe stosowanie wiąże się z takimi dolegliwościami jak bóle głowy, nudności, drętwienie kończyn czy wysypka.

  • Acesulfam K / acesulfam potasowy / E950- często stosowany w produktach fit sztuczny słodzik oraz wzmacniacz smaku i aromatu. Jego spożywanie może powodować bóle głowy, nadpobudliwość oraz choroby układu oddechowego.

  • Sukraloza / splenda- kolejny sztuczny słodzik na liście, który jest ponad 800 razy słodszy od sacharozy. Według przeprowadzonych badań nadmiar tego składnika zaburza poziom glukozy we krwi i metabolizm insuliny.

  • Cyklaminian sodu / E952- w teorii jest to najmniej szkodliwy z wymienionych słodzików, często wykorzystywanych w suplementach oraz odżywkach węglowodanowych i węglowodanowo-białkowych. Niemniej, jest on zwykle stosowany wraz z innymi słodzikami co w efekcie może doprowadzić do pogorszenia samopoczucia i wpłynąć na efektywność naszego treningu.

  • Sztuczne aromaty i barwniki oraz dodatki zwiększające objętość odżywki- jak już wspominaliśmy, producent będzie starał się zrobić wszystko aby przekonać konsumenta do swojego produktu, a w efekcie, do jego zakupu. W tym celu, oprócz wzmacniaczy smaku, w składzie naszej odżywki mogą się pojawić sztuczne aromaty oraz barwniki, np. czerwień koszenilowa A /E124- powodująca reakcje alergiczne oraz nadpobudliwość substancja stosowana w odżywkach o smaku truskawkowym. Ponadto, warto zwrócić uwagę czy na liście składników nie ma tauryny, glicyny oraz kreatyny, które w większych ilościach stosowane są jako „wzmacniacze” odżywek ale w rzeczywistości służą jako wypełniacz, który fałszuje prawdziwą zawartość białka w preparacie.

 

Co wybrać?

  

Podsumowując, podczas wyboru odżywki białkowej podstawowym kryterium powinna być zawartość białka w produkcie (nie mniejsza niż 80%) oraz skład- bezpieczny, możliwie jak najbardziej naturalny, np. zawierający naturalne substancje słodzące takie jak inulina, stewia czy ksylitol fiński.  

eco&fit
Autor

eco&fit