Witamina A

LekMed.Net 

Witamina A jest w organiźmie niezbędnym składnikiem pokarmowym.
Odgrywa istotną rolę w procesie widzenia (w odbieraniu bodźców wzrokowych przez siatkówkę oka), utrzymuje sprawność układu odpornościowego oraz wpływa na utrzymanie zdrowej skóry, włosów i paznokci.

Witamina A

Wpływ witaminy A na wzrok

Dzięki tej witamine oko może odbierać obraz w kolorach oraz radzi sobie z widzeniem nawet jeśli otoczenie jest słabo oświetlone.
Niedobór tej witaminy prowadzi do tzw. kurzej ślepoty (osłabienie zdolności widzenia przy słabym oświetleniu).

Jeśli zauważamy zmiany w ostrości widzenia lub oczy wyraźnie męczą się przy słabym świetle to może oznaczać, że organizmowi brakuje witaminy A.

Wpływ witaminy A na układ odpornościowy

Witamina A wspomaga prawidłowe działanie układu odpornościowego (immunologicznego). Pomaga w prawidłowym funkcjonoaniu gruczołu grasicy i wpływa na produkcję ciał odpornościowych krwi.

Znaczenie witaminy A

  • prawidłowa praca oczu, ostrość widzenia
  • pomaga w utrzymaniu poprawnego stanu skóry, włosów i paznokci
  • wspiera wzrost kości i zębów przez regulację aktywności komórek tkanki kostnej
  • chroni przed infekcjami wzmacniając układ odpornościowy
  • chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami
  • ma działanie przeciwnowotworowe

Objawy braku odpowiedniej ilości witaminy A w organizmie

  • pogorszenie wzroku
  • wysychanie siatkówki oka
  • sucha skóra, często z widocznymi zaczerwienionymi plamami
  • kruche i słabe paznokcie
  • łuszczyca
  • trądzik
  • łysienie
  • skłonność do biegunek
  • brak apetytu
  • złe samopoczucie

Rośliny, które zawierają najwięcej witaminy A

  • marchew,
  • liście brokułu,
  • szpinak,
  • dynia,
  • kapusta, jarmuż
  • słodkie ziemniaki,
  • cytrusy np. pomarańcze

Najcenniejszym mięsnym źródłem witaminy A jest wątroba zwierząt.
Znajdziemy ją także w nabiale (masło i inne produkty pochodzenia mlecznego, jaja).

Dzienne zapotrzebowanie organizmu człowieka na witaminę A jest określane na około 1 mg.
Organizm umie zachowywać nadwyżki tej witaminy na “gorsze czasy” - w przypadku niedoboru, organizm odzyskuje ją ze swojego magazynu w tkankach tłuszczowych.

LekMed.Net
autor

LekMed.Net