Witamina B2 (ryboflawina)

LekMed.Net 

Jeśli zauważamy problem osłabienia ostrości wzroku, łzawienia oczu, męczenia wzroku lub wstrętu do światła to prawdopodobnie oznaka niedoboru witaminy B2 (ryboflawiny) w organizmie

Witamina B2 (ryboflawina)

Funkcje witaminy B2

Bierze udział w przystosowywaniu się wzroku do warunków oświetleniowych - jeśli organizmowi brakuje witaminy B2 wzrok szybko się męczy a ostrość widzenia się pogarsza.

Pomoc w prawidłowym funkcjonowaniu układu wzrokowego to tylko jedna z wielu funkcji jaką w organiźmie pełni witamina B2, znanej też pod nazwą ryboflawina.

Dzięki ryboflawinie prawidłowo funkcjonuje układ nerwowy i odpornościowy. Wraz z witaminą A uczestniczy także w regulacji funkcjonowania błon śluzowych w tym śluzówki układu pokarmowego i dróg oddechowych.

Witamina jest niezbędna w procesach trawiennych, które dostarczają organizmowi energii z pożywienia. Także jest potrzebna dla właściwego wzrostu i rozwoju organizmu.

Pomaga w produkcji czerwonych krwinek co pomaga w gojeniu się zadrapań i zabliźnianiu ran.
W przypadku leczenia niedokrwistości, w działaniu witaminy B2 pomaga stosowanie żelaza.

Jest polecana kobietom w ciąży i podczas karmienia piersią.

Pomaga także w wytwarzaniu hormonów. Pomaga w utrzymaniu dobrego nastroju, hamuje podatność do popadania w depresję.

Objawy niedoboru witaminy B2

  • pieczenie oczu i swędzenie, uczucie pisaku pod powiekami
  • światłowstręt
  • pogorszenie wzroku
  • zaczerwienienie spojówek
  • pęknięcia w kącikach ust (zajady)
  • pieczenie języka
  • łuszczenie i przetłuszczanie skóry
  • drżenie mięśni
  • choroby układu nerwowego
  • bóle korzonków
  • rwa kulszowa
  • u kobiet ciężarnych zaburzenia w rozwoju płodu
  • u kobiet infekcje pochwy objawiające się swędzeniem w okolicach ujścia pochwy

Objawy nadmiaru witaminy B2

  • jaskrawożółta lub ciemna barwa moczu - nadmiar ryboflawiny jest wydalany z moczem
  • nudności i wymioty

Naturalne źródła witaminy B2

  • wątroba wieprzowa
  • wołowina, polędwica
  • wieprzowina, szynka
  • ryby np. makrela, pstrąg, łosoś
  • jaja, żółtka jaj
  • drób
  • mleko
  • sery twarogowe, podpuszczkowe
  • jogurt

Dostarczana jest organizmowi z pokarmu, więc dobrze zbilansowana dieta powinna zapewnić organizmowi jej wystarczającą ilość. Natomiast organizm nie potrafi jej magazynować, dlatego dla zachowania odpowiedniego poziomu należy dbać o jej zawartość w pożywieniu.

Witamina B2 stosunkowo dobrze znosi wysoką temperaturę i gotowanie, pieczenie czy smażenie nie obniża znacznie jej zawartości w produktach.

Jednak witamina jest znacznie zmniejszana pod wpływem promieniowania UV (n. słonecznego) - dlatego produkty z witaminą np. mleko powinny być chronione ciemnymi (nieprzezroczystymi) opakowaniami (butelkami).

LekMed.Net
autor

LekMed.Net