Witaminy i minerały w jedzeniu

LekMed.Net 

Witaminy i minerały są potrzebne do poprawnej pracy ciała i utrzymaniu zdrowia. Nasze ciało otrzymuje witaminy i minerały z pokarmów, które jemy każdego dnia. Problem w tym, że w niektórych składnikach posiłku określonych witamin oraz minerałów jest więcej a innych mniej i bez świadomego ich dobierania trudno jest o zachownie potrzebnej równowagi, która pomoże dziecku rosnąć zdrowo.

Witaminy i minerały w jedzeniu

Wartości odżywcze w jedzeniu

Ludzki organizm zmienia się w trakcie życia, szczególnie dotyczy to wzrostu i dojrzewania. Kiedy w organiźmie zachodzą zmiany szczególnie ważne jest dostarczanie organizmowi porcji witamin i minerałów odpowiednich dla zachodzących zmian i wieku tak aby organizm mógł rozwijać się prawidłowo.

Stosowanie różnorodnej diety jest najlepszym sposobem na to, aby organizm nasycić witaminami i minerałami oraz uzupełniać je każdego dnia nie dopuszczając do ich niedoboru.

W ogromie dostępnych produktów, zup z torebek, tanich makaronów, pizzy i przydrogowych “fastfoodów” z pyszcznie wyglądającymi skrzydełkami i burgerami warto chwilę zastanowić się nad wyborem aby nie szkodzić swoim dzieciom ani sobie i bliskim.

Gdy planujemy posiłek pamiętajmy o nieprzetworzonych owocach i warzywach, o ziarnach i pieczywie ziarnistym, niskotłuszczowych produktach mlecznych, rybach, drobiu i chudym mięsie - to są najlepsze wybory, dostarczające organizmowi składników odżywczych w sposób zbilansowany.

Co z inną żywnością, którą jemy w większości polskich domów codziennie jak np. ziemniaki? Dzieci zapytają o ciastka i w ogóle o słodycze - czy one także posiadają jakieś witaminy?
Niestety, produkty te posiadają niewiele wartości odżywczych a w dodatku są wysoko kaloryczne. Oczywiście nie musimy ich panicznie unikać i w umiarkowanych ilościach można je serwować bez ryzyka że nasze dzieci za bardzo się zaokrąglą.

Na szczęście nie zawsze musimy poświęcać dobrze smakujących dań na rzecz zdrowej surówki! Jeśli zamówimy pizzę z warzywami (np. wegetariańską) lub burgera z chudym mięsem a do frytek dodamy sałatkę i czasem podsuniemy dziecku soczystą marchewkę, bez większego trudu osiągniemy kompromis smaku i wartości odżywczych. Wystarczy świadomie dobierać dania a dziecko nie znienawidzi nas za monotonne jedzenie a my będziemy mieć pewność, że organizm otrzymuje potrzebną dawkę witamin i minerałów.

Jeśli jednak nie stosujemy wystarczająco urozmaiconej diety i odczuwamy, że powinniśmy dostarczyć organizmowi witaminy w sposób sztuczny, pod poniższym linkiem możemy sprawdzić dostępne na rynku witaminy i suplementy diety http://leki.lekmed.net/przewod_pokarmowy_i_metabolizm/witaminy/

Wegetarianizm i źródła wartości odżywczych

Jeśli dziecko nie lubi mięsa lub jesteśmy wegetarianami, tracimy cenne źródło wartości odżywczych, którym jest mięso. Wtedy szczególnie rozważnie należy planować codzienne porcje jedzenia pamiętając o składnikach bogatych w witaminy i minerały.

Właśnie mięso (w tym ryby i drób) jest najlepszym źródłem minerałów takich jak żelazo i cynk, możemy je jednak uzupełnić ze składników roślinnych, takich jak suszona fasola, nasiona, orzechy i warzywa liściaste - szczególnie kapusta.

Witamina B12, wspierająca organizm w produkcji czerwonych krwinek nie występuje w roślinach w ogóle. Jeśli rezygnujemy z jedzenia mięsa, możemy znaleźć witaminę B12 w jajkach, mleku, produktach mleko pochodnych. Niedobór tej witaminy może prowadzić do groźnych dla zdrowia skótków m.in. anemii i uszkodzenia układu nerwowego.

LekMed.Net
autor

LekMed.Net